Elke jongere moet leren en durven dromen over de toekomst, vindt Raoul Vertrouwd, oprichter van jongerenorganisatie ‘Passie voor je Toekomst’. De jongeren waar hij mee samenwerkt hebben misschien een minder goed netwerk of weinig financiële ruimte, maar dat betekent niet dat het voor hen onmogelijk is later een succesvolle medewerker of ondernemer te kunnen worden.
Raoul Vertrouwd is een echte bruggenbouwer. Met zijn organisatie ‘Passie voor je Toekomst’ helpt hij jongeren een stapje verder in het leven. Hij laat ze de routes zien die ze zelf nog niet hebben ontdekt. Ze leren doelen stellen, competenties ontwikkelen en doen ervaring op om hun plannen te realiseren. Hierdoor groeien ze in motivatie, discipline en focus om hun studie af te ronden en/of dichter bij hun droombaan of ondernemersdromen te komen.
Het gaat vaak om kwetsbare, maar kansrijke, jongeren, die niet altijd de juiste voorbeelden om zich heen hebben om ze verder te brengen. In Aanjagers, een podcastserie van Salesforce, vertelt Vertrouwd hoe hij jongeren hun passie laat ontdekken om verder te komen in het leven.
Er is meer mogelijk dan jongeren denken
Vertrouwd kwam tien jaar geleden op het idee voor ‘Passie voor je Toekomst’. Hij wist lange tijd niet wat hij wilde worden, totdat hij bij studievereniging Enactus en door een stage bij reintegratiebedrijf Pantar in aanraking kwam met mensen die het moeilijker hadden.
Het raakte hem dat het jongeren zonder het juiste netwerk en omgeving niet altijd lukt om zich te ontwikkelen. Zij zien vaak zelf niet welke grootse dingen zij in hun mars hebben. Vertrouwd helpt met zijn organisatie, bijvoorbeeld via de junior business school, mentorprogramma’s en trainingen, deze jongeren om wel die succesvolle toekomst voor zich te zien. Ook gaan ze langs bij diverse bedrijven om kennis te maken met de cultuur daar. Een dubbele kans: je geeft jongeren enerzijds perspectief op een baan bij het bedrijf en aan de andere kant biedt het organisaties de kans om toekomstig talent aan zich te binden.
Meer weten over Raoul en ‘Passie voor je Toekomst’? Luister dan de tiende aflevering van de podcastserie Aanjagers.
Laat je inspireren door Nederlandse aanjagers
In de podcastserie Aanjagers spreken Salesforce’ Patrick Willer en Nick Botter steeds met andere toonaangevende gasten die hun industrie op zijn kop zetten. Ze zijn creatief, innovatief en in Aanjagers geven ze je een kijkje in de keuken. In de komende aflevering hoor je Bas Brand, Chief Marketing Officer bij het KWF, over een digitaal initiatief dat collecte schaalbaar kan maken voor de toekomst.
Zo spraken Willer en Botter al met onder andere met Sarah Wubben en Jeanette Kerssens van marketing agency Dept en met Neelie Kroes, oud-minister, elf jaar lang Eurocommissaris en momenteel lid van verschillende ondernemingsraden van grote bedrijven en organisaties.
Aanjagers is een podcast van Salesforce; verenig al je teams rondom je klant met Salesforce Customer 360.